Berlin Studies in Knowledge Research

The ‘Berlin Studies in Knowledge Research’ (BSKR) series aims to foster systematic research into the variety of forms of knowledge as well as to uncover aspects of their underlying unity. The conception of the discipline of epistemology it seeks to promote is a generous-one, which encompasses a study of the full variety of forms, practices, and dynamics of knowledge, as well as their mutually interacting points of contact and their respective mechanisms of interpenetration. It seeks thereby to bring about a reorientation of the discipline of epistemology, undoing artificial restrictions in its scope and achieving a greater appreciation of the heterogeneity of different forms of knowledge.

 

The series BSKR is associated with the FAGI and  the Innovationszentrum Wissensforschung (IZW) / Center for Knowledge Research at the TU Berlin.

Die ‚Berlin Studies in Knowledge Research‘ (BSKR) Reihe zielt darauf ab, die systematische Erforschung der vielfältigen Formen des Wissens zu unterstützen und Aspekte der ihnen zugrunde liegenden Einheit aufzudecken. Die von ihr propagierte Auffassung der Erkenntnistheorie ist großzügig. Sie umfasst die Erforschung der Formen, Praktiken und Dynamiken des Wissens in ihrer gesamten Bandbreite, deren Berührungspunkte in ihrem Zusammenspiel und die jeweiligen Mechanismen ihrer wechselseitigen Durchdringung. Damit strebt sie eine Neuorientierung der Disziplin der Erkenntnistheorie an, indem sie diese von künstliche Beschränkungen ihres Skopus löst und so einer größere Wertschätzung der Heterogenität der verschiedenen Formen des Wissens erzielt.

Die Reihe BSKR ist mit dem FAGI und dem Innovationszentrum Wissensforschung (IZW) / Center for Knowledge Research an der TU Berlin assoziiert.

Rethinking Epistemology
Vol. 1

Hrsg. v. Abel, Günter / Conant, James
2011

Der Band umfasst Beiträge zur „systematischen Wissensforschung”. Zugleich wird eine Erweiterung und Neuausrichtung der klassischen Epistemologie vorgeschlagen. Themenfelder im ersten der beiden eröffnenden Bände sind: Begriffe und Formen von Wissen (z.B. theoretisches, praktisches, technisches, moralisches, ästhetisches Wissen); Epistemische Perspektivität; Praktiken und Dynamiken von Wissen; Wissen und Weltbilder; Wissensforschung als transdisziplinäre Grundlagenforschung und Reflexionswissenschaft; Perzeptuelles Wissen; Wissen in den Wissenschaften; Modellierung von Wissen; distribuiertes und integriertes Wissen; Formen des Wissens und Formen der Repräsentation; Wissensformen und Kreativität.

Rethinking Epistemology
Vol. 2

Hrsg. v. Abel, Günter / Conant, James
2012

Der Band umfasst Beiträge zur “systematischen Wissensforschung”. Zugleich wird eine Erweiterung und Neuausrichtung der klassischen Epistemologie vorgeschlagen. Themenfelder im zweiten der beiden Teilbände sind: Varianten des Skeptizismus; Wechselwirkungen der Wissensformen (begriffliches und nicht-begriffliches Wissen, implizites und explizites Wissen, knowing-how und knowing-that); Wissen der ersten, zweiten und dritten Person; Praktisches Wissen und die Struktur von Handlungen; Wissen und das Problem des Dualismus; Disjunktivismus bezüglich Erfahrung und Wahrnehmung.

Scientific Concepts and Investigative Practice

Hrsg. v. Feest, Uljana / Steinle, Friedrich
2012

Recent philosophy and history of science has seen a surge of interest in the role of concepts in scientific research. Scholars working in this new field focus on scientific concepts, rather than theories, as units of analysis and on the ways in which concepts are formed and used rather than on what they represent. They analyze what has traditionally been called the context of discovery, rather than (or in addition to) the context of justification. And they examine the dynamics of research rather than the status of the finished research results.

This volume provides detailed case studies and general analyses to address questions raised by these points, such as:
-Can concepts be clearly distinguished from the sets of beliefs we have about their referents?
-What – if any – sense can be made of the separation between concepts and theories?
-Can we distinguish between empirical and theoretical concepts?
-Are there interesting similarities and differences between the role of concepts in the empirical sciences and in mathematics?
-What underlying notion of investigative practice could be drawn on to explicate the role of concept in such practice?
-From a philosophical point of view, is the distinction between discovery and justification a helpful frame of reference for inquiring into the dynamics of research?
-From a historiographical point of view, does a focus on concepts face the danger of falling back into an old-fashioned history of ideas?

Conceptions of Knowledge

Hrsg. v. Tolksdorf, Stefan
2011

Der Band ‚Conceptions of Knowledge‘ versammelt aktuelle Aufsätze zur gegenwärtigen Erkenntnistheorie und Wissensforschung. Im Mittelpunkt stehen dabei pragmatische und kontextuelle Erweiterungen der analytischen Erkenntnistheorie, aber auch etablierte Fragen nach der Struktur und Natur des Wissensbegriffs oder dem Umgang mit der skeptischen Herausforderung. Der Band fragt im Einzelnen nach dem Verhältnis von ‚Knowing That‘ und ‚Knowing How‘, nach der Relevanz epistemischer Fähigkeiten, der Einbettung von Wissenszuschreibungen in Kontexte und Kontrastklassen sowie nach der Interpretation des skeptischen Zweifels und den vielfältigen Formen des Wissens.

Varieties of Skepticism

Hrsg. v. Conant, James / Kern, Andrea
2014

This volume brings out the varieties of forms of philosophical skepticism that have continued to preoccupy philosophers for the past of couple of centuries, as well as the specific varieties of philosophical response that these have engendered — above all, in the work of those who have sought to take their cue from Kant, Wittgenstein, or Cavell — and to illuminate how these philosophical approaches are related to and bear upon one another. The philosophers brought together in this volume are united by the thought that a proper appreciation of the depth of the skeptical challenge must reveal it to be deeply disquieting, in the sense that skepticism threatens not just some set of theoretical commitments, but also-and fundamentally-our very sense of self, world, and other. Second, that skepticism is the proper starting point for any serious attempt to make sense of what philosophy is, and to gauge the prospects of philosophical progress.

Table of Contents (PDF)

Foreword (PDF)

Contradictions

Logic, History, Actuality

Hrsg. v. Ficara, Elena

2014

The papers in this volume present some of the most recent results of the work about contradictions in philosophical logic and metaphysics; examine the history of contradiction in crucial phases of philosophical thought; consider the relevance of contradictions for political and philosophical actuality. From this consideration a common question emerges: the question of the irreducibility, reality and productive force of (some) contradictions.

Ästhetisches Wissen

Hrsg. v. Asmuth, Christoph / Remmers, Peter

2015

„Ästhetisches Wissen“ besteht in einem komplexen Wechselspiel von Sinnlichem und Begrifflichem, das bis heute ein Schlüsselproblem philosophischer Forschung bildet. Theoriestücke wie das freie Spiel der Erkenntniskräfte (Kant), das sinnliche Scheinen der Idee (Hegel) oder die Rolle der Einbildungskraft entwerfen ein Spannungsfeld zwischen Ästhetik, Epistemologie und Kunst, an das sich grundlegende Fragen anknüpfen: Welchen Status hat die Unterscheidung zwischen Sinnlichkeit und Begriff? Wie ist das Verhältnis von sinnlicher Erkenntnis zur Logik und zu anderen Wissensformen zu denken? Welche systematischen Konsequenzen können aus der Untersuchung z.B. des Chaos, des Berührungssinns, der Musik oder des Films gezogen werden? Die Beiträge des Bandes setzen sich mit diesen und anderen Fragen in historisch-systematischer Einstellung auseinander. Sie erörtern und erweitern transzendentalphilosophische, idealistische und phänomenologische Perspektiven auf zeitgemäße Konzeptionen ästhetischer Wissensformen.

Raum und Wissen

Elemente einer Theorie epistemischen Diagrammgebrauchs

Wöpking, Jan

2016

Die Monographie untersucht den Gebrauch von Diagrammen zu Erkenntniszwecken. Anhand der Schlüsselszenen von euklidischer Geometrie und spätmittelalterlicher Physik zeigt die Studie, wie Diagramme Räumlichkeit und Regeln, Logik und epistemischen Überschuss, Doppeldeutigkeit und Präzision so verbinden, dass neue Einsichten gewonnen und unbekannte Phänomene erschlossen werden. Zunächst wird erarbeitet, warum konstruierte Diagramme im Allgemeinen mehr Informationen zeigen als zu ihrer Konstruktion aufgewendet werden, mithin einen Erkenntnisüberschuss produzieren. Dieser Überschuss wird gegen eine mächtige bildkritische Tradition als zentrales und legitimes Prinzip der Figurenbeweise der euklidischen Geometrie identifiziert. Schließlich rekonstruiert die Arbeit, wie Nicole Oresme in seiner bahnbrechenden Konfigurationsdoktrin im 14. Jahrhundert die Diagramme Euklids als epistemisches Instrument einsetzt, um eine universale Quantifizierung aller Naturvorgänge vorzunehmen.

Rationality Reconsidered

Ortega y Gasset and Wittgenstein on Knowledge, Belief, and Practice

Hrsg. v. Wagner, Astrid / Ariso, José María

2016

This volume treats the topic of rationality developing a perspective that integrates elements of philosophy of language, phenomenology, pragmatism, and philosophy of life.

The two reference authors, Wittgenstein and Ortega, are contemporaries but come from different philosophical traditions. Wittgenstein’s early work was influenced by logical positivism. Later he developed an influential approach to philosophy of language. Ortega was influenced by Neo-Kantianism, perspectivism, life philosophy, and phenomenology. On this basis, he developed an independent approach that has become known as ratiovitalism.

Astonishing affinities between their respective reflections on rationality motivated the experiment of bringing the different approaches into a synergetic relation. Both investigate the structures and limits of rationality, emphasize the importance of basic beliefs, and criticize the restriction of rationality concepts to the intellectual sphere.

The contributions of the volume focus on: dynamics of belief and knowledge, implicit and explicit knowledge, the concept of “vital reason”, the role of world-pictures and forms of life, questions regarding certainty, ignorance, doubt, and madness, as well as matters of pluralism and relativism.

The Power of Distributed Perspectives

Hrsg. v. Abel, Günter / Plümacher, Martina

2016

How do people and institutions manage to bring their different perspectives into an effective and productive interplay? How can we overcome obstacles for the creative potentials of distributed perspectives? Traditionally, the perspectives of people and institutions are considered to be fixed and isolated points of view. In such a picture, the perspectives seem determined in advance by positions and persons seem trapped within their perspectival horizons. In contrast, the new approach of this volume’s contributions focuses on the simple but fundamental fact that people (in their perceiving, speaking, thinking, and acting) always already refer to fellow human beings and coordinate their own perspectives with those of other persons and institutions. The contributions of the present volume concentrate on the structures, mechanisms, and dynamics of the interplays of different perspectives of interacting, communicating, and cooperating persons and institutions. The volume focuses on how the creative potentials as well as the organizational effectiveness of distributed perspectives can be set free.

Augmented Reality

Hrsg. v. Ariso, José María

2017

There is at present no publication specifically dedicated to analyzing the philosophical implications of augmented reality, especially regarding knowledge formation, which constitutes a fundamental trait of knowledge society. That is why this volume includes an analysis of the applications and implications of augmented reality. While applications cover diverse fields like psychopathology and education, implications concern issues as diverse as negative knowledge, group cognition, the internet of things, and ontological issues, among others. In this way, it is intended not only to generate answers, but also, to draw attention to new problems that arise with the diffusion of augmented reality. In order to contemplate these problems from diverse perspectives, the auhors are from a variety of fields – philosophy, computer sciencess, education, psychology, and many more. Accordingly, the volume offers varied and interesting contributions which are of interest to professionals from multiple disciplines.

Finite but Unbounded: New Approaches in Philosophical Anthropology

Hrsg. v. Cahill, Kevin M. / Gustafsson, Martin / Wentzer, Thomas Schwarz

2017

World-leading anthropologists and philosophers pursue the perplexing question fundamental to both disciplines: What is it to think of ourselves as human? A common theme is the open-ended and context-dependent nature of our notion of the human, one upshot of which is that perplexities over that notion can only be dealt with in a piecemeal fashion, and in relation to concrete real-life circumstances. Philosophical anthropology, understood as the exploration of such perplexities, will thus be both recognizably philosophical in character and inextricably bound up with anthropological fieldwork. The volume is put together accordingly: Precisely by mixing ostensibly philosophical papers with papers that engage in close anthropological study of concrete issues, it is meant to reflect the vital tie between these two aspects of the overall philosophical-anthropological enterprise. The collection will be of great interest to philosophers and anthropologists alike, and essential reading for anyone interested in the interconnections between the two disciplines.